Hričovské Podhradie – lietavská lúčka
Stavba, která je součástí severního tahu dálnice D1, po dobudování ušetří motoristům 10 minut. Výstavba probíhá ve velmi náročném geologickém prostředí, trasa 11 kilometrové dálnice se zavrtá do tunelů Ovčiarsko a Žilina. Dálnice odlehčí dopravu na silnicích první třídy a přispěje k vytvoření lepších životních podmínek pro Žilinu a její okolí.
POPIS STAVBY
Začátek stavby tvoří mimoúrovňová křižovatka Budimír, s pokračováním přes údolí řeky Torysa. Tuto protíná 560 metrů dlouhý most. Dále směřuje trasa k mimoúrovňové křižovatce Košické Olšany v km 6,5 – křižovatce dálnice D1 a rychlostní silnice R2. Zde se stavba rozděluje na pokračování samotné D1 a na krátký úsek rychlostní silnice R2 / R4 po mimoúrovňovou křižovatku Hrašovík v délce 1,1 kilometru. Samotná dálnice D1 pokračuje přes mírnou pahorkatinu, kde se ve stoupání rozšiřuje o třetí přídavný pruh pro pomalá vozidla. Konec úseku tvoří mimoúrovňová křižovatka Bidovce.
ÚDAJE O STAVBĚ
Financování: fondy EU a státní rozpočet
Smluvní začátek výstavby: 01/2014
Smluvní ukončení výstavby: 02/2019
Zhotovitel: Doprastav, a.s., Strabag, s.r.o., Váhostav – SK S.p.A., Metrostav, a.s.
Stavební dozor: Bunge Slovensko, s.r.o., AE Dozoring, s.r.o., infra SK s.r.o.